tirsdag den 7. oktober 2008

Jens-Otto Paludan 3.0

Det er præcist 1 år siden, at beslutningen blev truffet! Jeg skulle videre, lave noget andet, væk fra Corporate "bullshit" og finde inspirationen igen! Aktiekursen på glæden ved at være Managing Director for Universal Music var styrtdyrket igennem de seneste år.

Jeg startede i 1994 som direktør for MCA Music Entertainment, som senere ændrede navn til Universal Music.Jeg skulle starte firmaet op fra "zero" efter man havde besluttet at sige licensaftalen op med BMG-Ariola, som man dog fortsat havde en worldvide aftale med fsva salg,royalty/copyright accounting og distribution. MCA tiden var fantastisk! Jeg elsker musik og nu fik jeg penge for at promovere store stjerner i Danmark og finde nye danske navne, det var som i en drøm. Det var inspirerende, ingen hæmninger, nogle gange en anelse naivt, men det var et fabelagtigt hold.

Aqua er det 2. band som signes og går som bekendt igennem lydmuren. Første gang det gik op for mig, at vi måske havde noget som kunne blive stort var da de deltog i DMA i 1996 som gæster. De havde et singlehit med "Roses Are Red", men da de lavede fotos i forhallen med de andre bands fremstod de efter min mening som de største stjerner af dem alle. Resten er historie og tiden med Aqua blev selvfølgelig en meget stor del af min tilværelse, det var jo fantastisk og spækket med uforglemmelige oplevelser og det lærte mig at begå sig i en international koncern og at lede en kreativ virksomhed.

I 1999 køber Universal Music verdens største pladeselskab, PolyGram, og det er rigtigt godt set af den amerikanske koncenrledelse. De første tegn på krise har meldt sin ankomst, ingen havde dog på det tidspunkt i sin vildeste fantasi regnet med at det senere skulle gå rigtigt galt. Konsolideringen af branchen var kickstartet og den er langt fra færdig endnu.

Branchen peakede i omsætning i denne periode og så på overfladen ud som om den havde det godt. Det havde den bare ikke! Det var en "Westernkulisse", branchen TV-annoncerede sig selv ihjel og der blev ikke tjent nogle penge, det var i sandhed en stor selvhenter!

Den næste udfordring skulle vise sig at blive meget værre! Og den har halveret den globale omsætning for musik og bunden er nok ikke nået endnu! Fildelingen har medført, at der aldrig har været konsumeret så meget musik, som tilfældet er lige nu,men branchen har endnu ikke formået at kapitalisere på dette forbrug, fordi fildelere sjældent betaler for deres forbrug. Jeg skal ikke komme nærmere ind på her hvad der er ret og rimeligt i denne sag, men een ting er sikkert: Musikbranchen har ikke endnu formået at komme i afgørende dialog med forbrugerne=kunderne. Mit bud er imidlertid, at branchen vil gå meget lysere tider i møde og løsningen er subscription-aftaler med bla. de store tele- og eller håndsætudbydere, f.eks TDC/Play og Nokia. Også de sociale netværk på nettet har brug for mere og mere indhold, senest har MySpace meldt ud, at de nu vil distribuere musikindhold. Jeg tror eventyret ender godt!!

Det var i brændpunktet af ovennævnte "verden" jeg befandt mig for 12 måneder siden og det må erkendes, at det tager et stykke tid at konvertere sig selv til version 3.0. For mit vedkommende indebar det, at jeg igennem længere tid koncentrerede min tankegang primært omkring et nyt selskab indenfor underholdningsbranchen. Jeg var klar over, at nu skulle jeg prøve at være selvstændig, på trods af, at der også dukkede et par meget attraktive jobtilbud op.Jeg kunne bestemt godt have fortsat indenfor underholdningsbranchen, men nu blev det noget andet. Men blev det nu også det? Der vil komme meget store strukturændringer i denne branche gennem de næste år og branchen, som vi kendte den vil være ukendelig om ganske få år! Nye ejere af indhold, uanset om det er musik, film, spil eller lignende vil poppe op, enten via opkøb og/eller ganske enkelt gennem innovation. Kunstnere vil efter min mening søge nye typer partnere og især gerne være sammen med dem, som både har viden om den gamle verden og den nye digitale verden.Og mon ikke, at jeg lige pludselig befinder mig i underholdningsbranchen igen, nu blot i en opdateret rolle via min nye rolle i Signal Digital A/S. Det fornemer jeg!

1.0 versionen var min tid i magasinpressen, hvor jeg først var Marketingchef for Vi Unge og senere på Musikbladet MIX. Det var en formidabel indgangsvinkel til viden omkring media og sidegevinsten var en stor indsigt i målgrupper og annoncørers kommunikation med deres potentielle kunder. Jeg er selvfølgelig godt klar over, at meget sket siden da, men media er nu engang media, uanset om de publiceres på papir eller digitalt. Min grundviden om media kombineret med min musikpassion OG viden var udslagsgivende for, at jeg i sin tid blev tilbudt stillingen på Universal Music. Den samme viden kombineret med mine erfaringer fra netop dette job er udslagsgivende for, at jeg finder det optimalt at tiltræde som adm dir for og medejer af Signal Digital A/S og konvertere til 3.0 og dermed arbejdet med media og kommunikation igen. Jeg fornemmer ikke, at viden omkring kunstnerisk indhold og rettigheder er nogen bagdel!

Min energi bruges nu i Signal Digital A/S, som er et af de ældste web-bureauer i Danmark. Det blev stiftet i 1993 af Ronnie Rocket og producerede således nogle af de første hjemmesider i Danmark. Selskabet er nu ejet af undertegnede, Ronnie Rocket og Peter Aalbæk. Vi har brugt hele sommeren på forretningsudvikling og har rigtigt mange nye forretningsideer, som ganske givet vil indebære, at vi i løbet af de næste par år kommer til at se flere nye startups fra vores side! Lige nu er fokus 100% på web-bureauet, som skal hjælpe virksomheder,organisationer, foreninger, m.m. at begå sig i den relativt nye web 2.0 verden. Mange virksomheder bruger lige nu mange interne ressourcer på at identificere hvordan de skal agere på nettet. Gamle websites skal opdateres med forbedret brugervenlighed og design. Og det er her Signal Digital A/S kommer ind i billedet!

Jeg har noteret mig, at ufatteligt mange unge talenter er tiltrukket af den digitale verden og mon Poul Bruun(Stifter af legendariske Medley Records,signede og producerede alle Gasolin albums,m.m.) havde valgt at bruge sin kreativitet og ultra forståelse for hvornår musik for alvor gør en forskel for mennesker og derved kan sælges havde valgt pladebranchen, som sit professionelle omdrejningspunkt, da han kom ind med 5 toget fra Thisted? Og havde hans senere partner, Michael Ritto (Medstifter af medley og nuværende adm dir for Nordisk Film, også valgt pladebranchen, hvis den digitale branche havde eksisteret dengang? Vi kan af gode grunde ikke vide det!

Men den kreativitet og det miljø, som de måske var tiltrukket af dengang florerer i vid udstrækning i den digitale branche lige netop nu og det er det, som drager mig! Det er nemlig et miljø og en verden af mennesker, som ønsker at gøre tingene på en ny måde. Det er en branche, som kun er 4000 dage gammel og dermed er "forfatningen" ikke skrevet færdig endnu, man har indflydelse, hvis man er dygtig nok krydret med lidt held på toppen. De unge talenter befinder sig her, fordi de ved, at det er her der kan flyttes noget..De rigtige ideer kan gå hele vejen, hvis de er sublime og managed godt nok. Det er her hvor marketeers møder kreative og det er her ideer kan konverteres til salg,markedsandele og overskud.

Jeg er topmotiveret til at gøre hvad jeg kan for, at Signal Digital A/S bliver en endnu mere solid samarbejdspartner for de virksomheder, organisationer eller lignende, som ønsker at tage digital kommunikation med deres målgruppe rigtigt alvorligt. Og det er mit håb, at nutidens Poul Bruun kommer ind på netop mit kontor og erklærer, her vil jeg arbejde! Fordi jeg vil gerne arbejde på verdens bedste, sjoveste og mest cool arbejdsplads!

Ingen kommentarer: